مقدار مصرف مجاز زعفران چقدر است ؟ نحوه مصرف زعفران چگونه است؟

مقدار مصرف مجاز زعفران چقدر است؟ + نحوه مصرف آن

خواص زعفران
زعفران چه خواصی دارد؟
مارس 8, 2021
خرید زعفران
خرید زعفران با چند روش متفاوت
مارس 9, 2021

مقدار مصرف مجاز زعفران چقدر است؟ + نحوه مصرف آن

مقدار مصرف مجاز زعفران

مقدار مصرف مجاز زعفران

مقدار مجاز مصرف زعفران در غذا چقدر است؟ مقدار مجاز زعفران در یخچال چقدر است؟ ارزش دم کرده زعفران چقدر است؟ بهترین روش نگهداری زعفران چیست؟ این ها سوالاتی هستند که همیشه در ذهن مصرف کنندگان زعفران بوجود می آید.

به نظر کسی نیست که از زعفران این ادویه خوش آب و رنگ بتواند چشم پوشی کند و خواص زعفران بر کسی پوشیده نیست. زعفران هر روزه در زندگی ما به طور مستقیم و غیر مستقیم استفاده میشود اما اگر از این ادویه گرانبها بیش از اندازه مصرف شود صدمات جبران ناپذیری را به همراه دارد. می دانید مقدار مصرف مجاز زعفران چقدر است؟

در ادامه میخوانید:

مقدار مصرف مجاز زعفران چقدر است؟

از تاثیرات و آسیب هایی که مصرف بیش از اندازه زعفران بر بدن می گذارد آگاه هستید؟  میدانید مصرف بیشتر از 1 گرم زعفران در روز باعث حالت تهوع و استفراغ میشود؟

مقدار مصرف مجاز زعفران

مقدار مصرف مجاز زعفران

 

آسیب های مصرف زیاد زعفران در طی روز :

کاهش فشار خون و رقیق شدن بیش از حد خون یکی از عوارض مصرف زیاد این ادویه است.

امکان خونریزی های بینی یا رحمی در بانوان یکی دیگر از عوارض مصرف بیش از حد این ماده است.

امکان سقط جنین در ماه های اول بارداری نیز وجود دارد.

  • استفاده زیاد از زعفران باعث آسیب به کلیه ها میشود.
  • مصرف بیش از اندازه عوارضی چون کم اشتهایی یا بی اشتها شدن یا استفراغ را در پی دارد.
  • استفاده بیش از حد زعفران باعث ایجاد سرگیجه و سردرد شده همچنین باعث اختلال حواس می شود.
  • مصرف بیش از حد این ادویه در دوران قاعدگی، میزان اضطراب را افزایش می دهد.
  • مصرف بیش از اندازه زعفران باعث تغییر رنگ پوست می شود.
  • به علت دارا بودن طبعی گرم ممکن است منجر به اسهال، از دست دادن آب بدن و ترشح خون از طریق ادرار شود.
  • عواملی مانند خون ریزی رحم، اسهال خونی، سرگیجه، بی حالی، تحریکات شدید ماهیچه های صاف و حتی گاهی مرگ نیز می شود.
  • برخلاف اینکه زعفران شادی بخش و نشاط آور است افسردگی یکی از علائم مصرف بیش از اندازه آن می باشد.
مقدار مصرف مجاز زعفران

مقدار مصرف مجاز زعفران چقدر است؟

 

مقدار مجاز مصرف عفران در افراد معمولی:

استاندارد و حد عادی مصرف روزانه زعفران را ۰.۱ گرم دانسته اند. حتی مصرف زعفران تا کمتر از یک گرم نیز مجاز است که این مقدار برابر با 10 تا 12 نخ زعفران است اما این گفته به این معنا نیست که شما هر روز از زعفران در غذا یا نوشیدنی خود استفاده کنید.

دوزهای بالاتر اثرات جبران ناپذیری به دنبال دارد و دوزهای بالاتر از 5 گرم خطر مرگ را به دنبال دارد.

موانع منع مصرف :

  • استفاده زعفران در اختلالات خونریزی منع مصرف دارد.
  • افرادی که اضافه وزن دارند در مصرف زعفران محتاط باشند زیرا زعفران اشتها آور است و مصرف آن باعث میشود اشتهای این افراد بیشتر شود.

مصرف در دوران بارداری:

مقدار مصرف مجاز زعفران

مقدار مصرف مجاز زعفران در دوران بارداری

 

شش ماه اول بارداری : مصرف زعفران را به طور کلی فراموش کنید. در این دوران اندام های جنین در حال شکل گیری است و مصرف حتی یک نخ زعفران آسیب زننده است.

استفاده زعفران در این دوره باعث افزایش یافتن هورمون پروستاگلاندین در رحم میشود و همچنین اثراتی تحریک کننده بر روی عضله های صاف رحم دارد که باعث سقط جنین میشود.

سه ماه آخر بارداری: در این دوران نه تنها مضر نیست  بلکه باعث تسهیل زایمان میشود اما فراموش نکنید قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

البته فراموش نکنید که مصرف بیش از حد مصرف زعفران می تواند خطر سقط جنین را در همه دوران بارداری به همراه داشته باشد.

نحوه مصرف زعفران

همه ما ارزش زعفران را میدانیم و میدانیم که زعفران گران ترین ادویه دنیا است. ارزش و قیمت زعفران روز به روز بیشتر میشود پس منطقی است از این طلای سرخ به درستی استفاده کنیم. همانطور که می دانید مبدا کشت زعفران ایران بوده است(لینک تاریخچه) و ما ایرانی ها از دیرباز به روش های مختلف از زعفران در مصارف مختلف استفاده کرده ایم. اگرچه با توجه به نوع غذا، نوشیدنی یا دسر شیوه مصرف زعفران فرق می کند اما در این قسمت سه روش برای بیشترین استفاده از هر نخ زعفران را به شما آموزش می دهیم.

مقدار مصرف مجاز زعفران

مقدار مصرف مجاز زعفران

 

روش اول:

یکی از رایج ترین و سنتی ترین روش ها این است که زعفران را دم کنید اما قبل از آن لازم است که زعفران آسیاب شود. البته که در هنگام خرید زعفران، بسته های آسیاب شده زعفران را می توانید خریداری کنید اما اگر زعفران را به صورت معمول از فروشگاه یا به صورت خرید زعفران آنلاین انجام می دهید لازم است آن را آسیاب کنید.

برای آسیاب کردن لازم است مقداری زعفران را به همراه یک حبه کوچک قند داخل هاون ریخته و به آرامی آن را بکوبید. این کار را تا جایی که نخ های زعفران به پودر تبدیل شوند ادامه دهید.

نکته: شما به جای قند میتوانید از نمک هم به عنوان ساینده استفاده کنید اما استفاده از قند باعث میشود تاثیر نهایی روی مزه و چاشنی زعفران نداشته باشد.

پس از سابیدن زعفران آن را دخل آب جوش ریخته و در جایی گرم قرار دهید. پس از چند دقیقه تغییر رنگ آن را میتوانید مشاهده کنید. به میزان 10 الی 15 دقیقه بگذارید دم بکشد و سپس زعفران شما قابل استفاده است.

مقدار مصرف مجاز زعفران

مقدار مصرف مجاز زعفران

 

نکته: برای تشخیص زعفران اصلی از زعفران تقلبی به این نکته توجه داشته باشید که اگر ریشه زعفران در آب سرد به سرعت رنگ داد این زعفران تقلبی است. (برای تشخیص زعفران اصلی از تقلبی این مطلب را مطالعه کنید)(لینک) البته شما برای خرید زعفران میتوانید از مارک های معروف زعفران همچون زعفران ایلیا (لینک)استفاده کنید تا با خیالی آسوده زعفران ممتاز تحویل بگیرید.

 

روش دوم:

یکی دیگر از رایج ترین روش های اضافه کردن زعفران به صورت مستقیم در چایی، غذا یا آب در حال جوش است. اگر شما تصمیم دارید یک خورشت خوش طعم و خوش رنگ درست کنید می توانید از این روش استفاده کنید. این یکی از ساده ترین روش ها است که می توانید از هم به صورت آسیاب شده و هم به صورت طبیعی و معمولی از زعفران استفاده کنید.

مقدار مصرف مجاز زعفران

مقدار مصرف مجاز زعفران

 

روش سوم:

این روش ساده ترین روش می باشد همانطور که در بالا اشاره شد با توجه به نوع غذا شیوه مصرف آن متفاوت می باشد. در این روش زعفران را مستقیم به غذا اضافه می کنند و نیاز به انجام کار خاصی نیست. مثلا شما در هنگام دم کردن برنج میتوانید مقداری زعفران روی برنج بریزید و بگذارید دم بکشد. اما توجه داشته باشید که در این روش ذرات زعفران دیده میشود.

شما با توجه به نوع غذا، وقت و سلیقه ای که دارید میتوانید از روش های بالا استفاده کنید.

مقدار مصرف مجاز زعفران

مقدار مصرف مجاز زعفران