گران ترین نوع زعفران کدام است؟گران ترین ادویه دنیا |فروشگاه زعفران ایلیا
تشخیص زعفران اصل از تقلبی
چگونه زعفران تقلبی را از اصلی تشخیص بدهیم؟
مارس 9, 2021
خرید زعفران
نکات طلایی برای خرید زعفران
مارس 10, 2021

گران ترین نوع زعفران کدام است؟

گران ترین نوع زعفران

گران ترین نوع زعفران

همه ما میدانیم که زعفران ادویه ای گران قیمت است اما احتمالا بسیاری از ما نمی دانستیم که گران ترین ادویه دنیا نیز می باشد. شما تا به حال از خود پرسیده اید چرا زعفران گران ترین ادویه جهان است؟ گران ترین نوع زعفران کدام است؟
زعفران این ادویه خوش رنگ و پادشاه هر آشپزخانه ایرانی به دلایلی گران ترین ادویه جهان شناخته میشود که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

آنچه در ادامه میخوانیم:

چرا زعفران گران ترین ادویه دنیا است؟

اولین سوالی که قرار است به آن پاسخ دهیم این است که چرا زعفران به عنوان گران ترین ادویه شناخته می شود؟ زعفران ادویه ای است که برداشت آن بسیار دشوار است. هر گل سه کلاله قرمز دارد که باید از قسمت اصلی گل جدا شود
به علت سختی در برداشت و جداکردن کلاله قیمت زعفران بالا است. برای به دست آوردن 453.56 گرم زعفران ، شما باید 170،000 گل را از زمین کشاورزی برداشت کنید و کلاله ها را جدا کنید ، بنابراین باید تعداد زیادی کارگر استخدام کنید.

گران ترین نوع زعفران

گران ترین نوع زعفران

 

دومین علت گرانی زعفران این است که فقط در مدت محدود کشت و برداشت می شود. فصل کشت زعفران از اوایل تابستان شروع شده و تا اوایل مهرماه ادامه دارد سپس بعد از روییدن گل ها شما نهایتا به مدت شش هفته می توانید زعفران های کاشته شده خود را برداشت کنید.

گران ترین نوع زعفران کدام است؟

همانطور که می دانید زعفران انواع مختلفی دارد و به پنج دسته (زعفران نگین، زعفران پوشال، زعفران سرگل، زعفران دسته یا دختر پیچ و زعفران سفید) تقسیم بندی میشود.(لینک)

از بین انواع زعفران، شاید زعفران نگین از نظر کارشناسان بهترین نوع زعفران نباشد اما مدل های مختلف زعفران نگین گران ترین نوع زعفران شناخته می شود. زعفران نگین، زعفران سوپر نگین، زعفران نگین اتویی و… از انواع زعفران نگین می باشد. این نوع زعفران به دلیل داشتن کلاله های درشت و قرمز در بین کشور های عربی و اروپایی بسیار محبوب است و این کشورها به دنبال خرید عمده زعفران از ایران هستند.

گران ترین نوع زعفران

گران ترین نوع زعفران

 

با توجه به اینکه قیمت زعفران بالا است لازم است قبل از خرید زعفران، چه خرید عمده زعفران چه خرید برای مصرف شخصی و منزل از قیمت قیمت ها اگاهی داشته باشید. قیمت هر نوع زعفران با نوع دیگر فرق دارد به طور مثال قیمت یک گرم زعفران نگین بیشتر از قیمت یک گرم زعفران سرگل است و قیمت یک گرم زعفران سرگل صادراتی بالاتر از قیمت یک گرم زعفران سرگل ممتاز است.

زعفران به چه صورت قیمت گذاری می شود؟

همانطور که در بالا اشاره شد به علت سختی برداشت، قیمت این ادویه بالا است اما شاید برای شما سوال باشد که زعفران به چه صورت قیمت گذاری می شود؟

ممکن است در هنگام خرید زعفران مخصوصا زعفران عمده با قیمت های متفاوتی رو به رو شوید. عوامل مهمی مانند کیفیت زعفران، زمان خرید زعفران، نوع زعفران، حجم خرید زعفران، وضعیت صادرات زعفران، بسته بندی زعفران و … در قیمت گذاری زعفران تاثیر دارد.

گران ترین نوع زعفران

گران ترین نوع زعفران

 

کیفیت زعفران

مهم ترین عاملی که روی قیمت زعفران تاثیر می گذارد کیفیت زعفران است. طبیعی است هر چه کیفیت زعفران بالاتر باشد قیمت زعفران نیز بیشتر است. انواع صادراتی زعفران نیز چون از زعفران ممتاز صادراتی استفاده می شود بالاتر است. مثلا قیمت نگین صادراتی یا قیمت سرگل زعفران که برای صادرات استفاده میشود بیشتر از زعفران سرگل یا نگین معمولی است.

گران ترین نوع زعفران

گران ترین نوع زعفران

 

زمان خرید زعفران

زمان خرید نیز یکی از آن عواملی است که روی قیمت زعفران و خرید و فروش زعفران تاثیر دارد.

  • اگر قصد خرید زعفران های تازه و تولید شده را دارید باید هزینه بیشتری بپردازید.
  • اگرچه زعفران تاریخ انقضای بالایی از یک سال تا چند سال را دارند اما هرچه زعفران قدیمی تر باشد قیمت آن پایین تر خواهد بود.
  • اگر در فصل برداشت زعفران قصد خرید زعفران تازه را داشته باشید می توانید با قیمت نسبتا پایین تری زعفران را خریداری کنید. خرید گل زعفران و خرید زعفران عمده در این زمان گزینه اقتصادی و هوشمندانه ای به نظر می رسد.
گران ترین نوع زعفران

گران ترین نوع زعفران

 

نوع زعفران

همانطور که در بالا گفته شد نوع زعفران عامل بسیار تاثیر گذاری در قیمت است انواع زعفران قیمت های متفاوتی دارند. قیمت سرگل زعفران، نگین زعفران یا دیگر زعفران ها  در مقایسه با نمونه صادراتی آنها ارزان تر است.

گران ترین نوع زعفران

گران ترین نوع زعفران

 

حجم خرید زعفران

اگر بخواهید زعفران را به صورت کلی یا به صورت بسته بندی (کلی یا جزئی) بخرید با اختلاف قیمت مواجه میشوید. دلیل آن هم کاملا مشخص است. همانطور که می دانید واحد اندازه گیری زعفران مثقال است ولی به صورت گرمی یا حتی زعفران کیلویی هم به فروش می رسد.

هر مثقال زعفران برابر با 4.608 گرم زعفران است و شما با داشتن قیمت یک مثقال زعفران با انجام محاسبات ساده میتوانید قیمت زعفران را به اندازه دلخواه خود محاسبه کنید.

البته اختلاف قیمت های جزئی در بین مارک های معروف زعفران مشاهده میکنید که باتوجه به دلایل متفاوتی این اختلاف وجود دارد مثلا قیمت هر مثقال زعفران سحرخیز با قیمت هر مثقال زعفران بهرامن یا زعفران نوین ممکن است اختلاف اندکی با یکدیگر داشته باشند.

گران ترین نوع زعفران

گران ترین نوع زعفران

 

وضعیت صادرات زعفران

از آنجا که ایران بزرگترین صادرکننده زعفران است هرگونه تغییر در روند صادرات زعفران بر روی قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود.

گران ترین نوع زعفران

گران ترین نوع زعفران

 

بسته بندی زعفران

یکی دیگر از عواملی که بر قیمت زعفران تاثیرگذار است نوع بسته بندی زعفران است.  با توجه به اینکه شرکت های زعفران  چه هزینه ای برای خرید بسته بندی زعفران پرداخت می کنند قیمت ها متغییر است.

شرکت های معتبری در زمینه فروش بسته بندی زعفران فعالیت می کنند. البته ظروف بسته بندی زعفران انواع مختلف و کیفیت های متفاوتی دارند. همانطور که در مطالب قبل (لینک مقاله زعفران شگفت انگیز ترین ادویه جهان ) گفته شد بهتر است از ظروف شیشه ای برای نگهداری استفاده شود اما برای بسته بندی زعفران در حجم بالا از ظروف فلزی استفاده می شود.

انواع بسته بندی زعفران صادراتی یا به صورت قوطی و جعبه های فلزی است یا به صورت شیشه ای و البته گاهی پلاستیکی، که قیمت پاکت بسته بندی زعفران یا جعبه بسته بندی زعفران با توجه به نوع آن متغییر است.

گران ترین نوع زعفران

گران ترین نوع زعفران

 

قیمت زعفران مثقالی چند؟

از آنجا که زعفرا ن به طلای سرخ مشهور است پس قیمت یک گرم زعفران نیز با توجه به ارزش آن قیمت بالایی دارد. همه ما میدانیم که واحد اندازه گیری زعفران مثقال است و یک مثقال زعفران برابر با 4.608 گرم زعفران است.

در قسمت بالا گفته شد که قیمت زعفران تحت تاثیر عوامل متعددی است پس لازم است قبل از خرید زعفران از  قیمت به روز زعفران اطلاع داشته باشید.

شما میتوانید تعداد زیادی از سایت خرید و فروش زعفران مانند سایت زعفران ایلیا سایت زعفران سحر خیز سایت زعفران بهرامن سایت نوین زعفران و… را مشاهده و قیمت ها را مقایسه کنید سپس اقدام به خرید نمایید.