قیمت زعفران چقدر است؟ گران ترین و ارزان ترین نوع زعفران کدام اند؟
صادرات زعفران
صادرات زعفران چگونه انجام میشود؟
مارس 13, 2021
بهترین مارک زعفران
بهترین مارک زعفران در ایران
مارس 15, 2021

چرا قیمت زعفران تغییر میکند؟

قیمت زعفران

قیمت زعفران

زعفران ارزشی کمتر از طلا ندارد و این ادویه شگفت انگیز جزئی از تجارت بین المللی است پس دائما قیمت آن در حال تغییر است.

عوامل بسیاری بر قیمت زعفران تاثیر می گذارد. در ادامه می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا زعفران گران است و دائما در حال تغییر است.

آنچه در ادامه میخوانیم:

 

چرا زعفران گران است؟

قبل از پاسخ به این سوال بیایید نگاهی به زعفران و نحوه کشت آن بیاندازیم.

زعفران یا زرپران گیاهی چند ساله است که فقط در مدت خاصی از سال از طریق پیاز رشد می کند. هر پیاز زعفران یک تا سه گل تشکیل می دهد. هر گل سه کلاله قرمز رنگ دارد که این کلاله های جادویی همان زعفرانی است که برای مصارف مختلف استفاده می شود.

زعفران که در دنیا با نام علمی Crocus sativus شناخته می شود، این گیاه به دلیل مفید و پر فایده بودن نه تنها در ایرانیان بلکه در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت. زعفران خواص بی شماری دارد که در این مقاله میتوانید آن را مطالعه کنید(لینک مقاله خواص زعفران)

قیمت زعفران

 

اما واقعا چرا زعفران گران است؟

شما میتوانید نمودار تغییرات زعفران را بررسی کنید و احتمالا اولین چیزی که به ذهن شما می رسد این است که این ادویه بسیار گران است. آیا می دانستید که زعفران گران ترین محصول زراعی دنیا است؟

در جواب این سوال باید گفت که علت گرانی زعفران پروسه تولید و شرایط خاص زعفران است.

تهیه مواد اولیه مرغوب، آماده کردن زمین، فصل خاص کشت زعفران، مراحل برداشت زعفران همه این موارد عاملی هستند که بر نرخ زعفران تاثیر گذار است.

برای تهیه یک کیلو زعفران حدودا 180,000 گل استفاده می شود زعفران یکی از منحصر به فردترین ادویه دنیا است پس با توجه به گفته های بالا این گران بودن قیمت منصفانه است.

چرا نرخ زعفران دائما تغییر می کند؟

زعفران بخشی از تجارت بین المللی است و طبیعی است که قیمت آن دائما در حال نوسان باشد. اما اگر نمودار قیمت ها را مشاهده کنید می بینید که در بعضی نقاط شیب های صعودی یا نزولی زیادی دارد که این اتفاق دلایل مختلفی دارد.

اگر شما قصد خرید زعفران، به خصوص زعفران فله را داشته باشید لازم است این موارد را بدانید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

قیمت زعفران

 

بررسی عوامل تغییر نرخ زعفران:

عرضه و تقاضای زعفران

هرچه عرضه بیشتر باشد قیمت ارزان تر و هرچه تقاضا بیشتر باشد زعفران گران تر است.

زمان عرضه زعفران  

زمان عرضه زعفران به بازار یکی از عوامل تغییر قیمت است. طبیعی است که در زمان برداشت محصول نرخ زعفران بیشترین نوسان را دارد.

عوامل سیاسی و اقتصادی

چون زعفران یک کالای تجارتی است عوامل سیاسی و اقتصادی تاثیر زیادی مخصوصا بر قیمت و صادرات زعفران دارد.

نوع زعفران

نوع زعفران هم یکی از مواردی است که بر هزینه زعفران اثر گذار است. اینکه اکثر مشتریان چه نوع زعفرانی را انتخاب کنند بر هزینه ای که برای زعفران پرداخت می کنید تاثیر گذار است.

بهترین زمان خرید زعفران

بهترین زمان خرید زمان، زمانی است که عرضه زعفران به بیشترین حد خود می رسد یعنی زمان برداشت محصول جدید زعفران.

هرچه از زمان برداشت زعفران فاصله بگیرید عرضه زعفران کمتر شده و قیمت ها نیز افزایش می یابد. بیشترین قیمت را در چند ماه آخر قبل از شوع برداشت جدید محصول مشاهده می کنید.

آگاهی از اینکه چه زمانی می توانید بهترین زعفران را با مناسب ترین قیمت خریداری کنید کمک میکند خریدی به صرفه و اقتصادی داشته باشیم. البته قیمت ها به عوامل مختلف دیگری نیز بستگی دارد.

نکته: شما میتوانید زعفران سال های گذشته را با قیمت پایین تری نسبت به زعفران های تازه بخرید اما فراموش نکنید زعفران نیز مانند هر ماده دیگری در دنیا تاریخ مصرف دارد پس هزینه را فدای کیفیت نکنید.

قیمت زعفران

 

نرخ زعفران در ایران و دنیا

زعفران ادویه ای است که نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا با ارزش ترین ادویه محسوب می شود. اما قیمت این ادویه نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا هیچگاه ثابت نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

شما قبل از خرید حتما نمودار تغیرات زعفران را مشاهده کنید و قیمت روز را بررسی کنید.

گران ترین و ارزان ترین نوع زعفران کدام اند؟

گران ترین نوع زعفران

گرانی و ارزانی زعفران بستگی به نوع آن(لینک انواع زعفران) دارد. در بین انواع زعفران زعفران نگین که به دلیل رنگدهی بالا و شکل ظاهری مناسبی که دارد گران ترین و فاخرترین نوع زعفران شناخته می شود.

زعفران نگین که به نگین پوشال نیز معروف است انواع متفاوتی دارد که این دلیل بیش از پیش قیمت و ارزش این نوع از زعفران را بالا برده است.

زعفران نگین، زعفران سوپر نگین، زعفران نگین صادراتی، زعفران نگین اتویی تنها چند نمونه از مدل های متفاوت نگین زعفران است.

ارزان ترین نوع زعفران

بله زعفران گران است و هیچ شکی در این نیست اما منظور از ارزان ترین زعفران همان انواع زعفران است که با توجه به کاربرد و رنگ دهی قیمت گذاری میشود.

زعفران دسته یا دختر پیچ ارزان ترین نوع به شمار می آید اما این به معنای بی ارزش بودن این نوع زعفران نیست.

قیمت زعفران

 

قیمت خرید انواع زعفران

همانطور که تا به حال اشاره شد شرکت های مختلف و برخی از دلالان زعفران قیمت مختلفی ارائه می دهند.

شما می توانید برای آگاهی از مبلغ و هزینه های زعفران فله و بسته بندی، سایت های مختلفی که در زمینه زعفران فعالیت می کنند را مشاهده کنید یا با مشاورین متخصص زعفران تماس بگیرید و از آنها بخواهید تا قیمت مناسب و قیمت های روز زعفران را به شما بگویند.

زعفران ایلیا با سالها تجربه در زمینه فروش و صادرات زعفران میتواند یک راهنمای امن و مطمئن برای شما باشد. شما می توانید برای مشاهده قیمت محصولات وارد سایت زعفران ایلیا شوید و قیمت ها را مشاهده و مقایسه کنید و اگر به کمک احتیاج داشتید میتوانید با مشاورین زعفران ایلیا تماس بگیرید تا شما را در زمینه خرید و فروش زعفران، خرید زعفران فله و هر سوالی که در ذهن دارید راهنمایی کنند.