زعفران صادراتی | صادرات زعفران چگونه انجام میشود؟ نکات مهم و طلایی برای صادرات زعفران
خرید زعفران
نکات طلایی برای خرید زعفران
مارس 10, 2021
قیمت زعفران
چرا قیمت زعفران تغییر میکند؟
مارس 14, 2021

صادرات زعفران چگونه انجام میشود؟

صادرات زعفران

صادرات زعفران

زعفران صادراتی چه ویژگی دارد؟ صادرات زعفران چگونه انجام میشود؟ اگر میخواهید پاسخ این سوالات را بدانید و تصمیم دارید در زمینه صادرات زعفران قدم بردارید این مطلب مناسب شما است حتی اگر مدت ها است در زمینه صادرات فعالیت می کنید خواندن این مطلب خالی از لطف نیست.

صادرات راهی بسیار سخت و پر مشغله ای است ما اینجا هستیم تا کمی مسیر را برای شما هموار کنیم. به شما پیشنهاد می کنیم این مطلب را آخر مطالعه کنید تا با مراحل صادرات آشنا شوید و با اطلاعاتی کامل در این مسیر قدم بگذارید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

  • زعفران تجارتی جهانی

    زعفران از قرن ها پیش در ایران کشت و از خواص آن استفاده می شد. این گیاه آنقدر محبوب بود که به سرعت از مرزهای ایران فراتر رفت و کل جهان را فرا گرفت.

    امروزه زعفران به دلیل ارزش بالایی که دارد مورد استقبال جهانیان قرار گرفته و از آنجایی که خواص بسیاری دارد هر روز بیشتر از قبل به ارزش آن افزوده  میشود.

    این روزها کشورهای زیادی هستند که سعی در کشت و صادرات زعفران دراند اما چرا هنوز ایران بزرگ ترین صادرکننده زعفران دنیا است؟

    برای جواب این سوال به چند نکته توجه کنید:

        • برای کشت زعفران شرایط آب و هوایی خاصی نیاز است.
        • زعفران از طریق پیاز رشد میکند و تهیه بهترین پیاز زعفران نیاز به تخصص دارد.
        • زعفران در زمان خاصی کاشت و برداشت میشود.
        • کشت،داشت و برداشت زعفران کاری هزینه بر و سختی است.
        • برای تولید زعفران نیروی کار بسیاری مورد نیاز است.
        • مبدا کشت اولیه زعفران ایران بوده و یک گیاه سنتی این کشور محسوب می شود.

    همه دلایلی که بالا گفته شد نشان می دهد که چرا ایران با گذشت سالهای زیاد هنوز بزرگ ترین تولید کننده زعفرن است.

    صادرات زعفران

    زعفران تجارتی جهانی

     

    صادرات زعفران و نکات اولیه صادرات

    ارزش زعفران برای کسی که تصمیم به خرید و فروش زعفران گرفته است پوشیده نیست. اما صادرات این طلای سرخ چگونه انجام میشود؟

    صادرات زعفران کاری سخت و پیچیده است ولی نه برای کسی که با اشتیاق در این راه قدم گذاشته است.

    برای صادرات زعفران باید با انواع زعفران (لینک انواع زعفران) به خوبی آشنا باشید، از قیمت روز زعفران آگاهی داشته باشید، از وضعیت بازار جهانی اطلاع دقیقی داشته باشید، لازم است از شرایط و قوانین صادرات و گمرک کشور اطلاع داشته باشید.

    استراتژی خود را مشخص کنید:

    لازم است قبل از اقدام به صادرات به مراحل تولید زعفران تا مراحل بسته بندی و فروش ،انتقال وجه و همه موارد از این قبیل فکر کنید و استراتژی خود را مشخص کنید.

    با کشورهای وارد کننده زعفران آشنا شوید:

    قبل از اقدام نهایی لازم است با کشورهای عمده وارد کننده زعفران مانند اسپانیا، چین، امارات و… شرایط آنها آشناییت داشته باشید.

    از نیاز بازار آگاهی کامل داشته باشید:

    لازم است که از نیاز بازار مانند اینکه چه نوع زعفرانی برای صادرات مناسب است اطلاع داشته باشید تا مسیر صادرات برای شما هموارتر شود.

    با فرآیند صادرات آشنا شوید:

    از شروع و چگونگی صادرات کالا گرفته تا امور گمرکی و انتقالات وجه و … که همه اینها را باید با دقت رعایت کنید.

    صادرات زعفران

    زعفران صادراتی و نکات مهم صادرات زعفران

     

    چه عواملی بر صادرات زعفران تاثیر میگذارد؟

    بازار زعفران همیشه ثابت نمی ماند و عوامل بسیاری وجود دارد که بر صادرات زعفران اثر می گذارد با شناخت این عوامل می توانید به بهترین نحو ممکن در مسیر تجارت زعفران قدم بگذارید.

        • عرضه و تقاضای محصول عاملی تاثیرگذار در بازار است.
        • میزان تولید سالانه زعفران یکی دیگر از عواملی است که بر صادرات آن تاثیر می گذارد.
        • یکی از مهم ترین مشکلات صادرات زعفران بحث فروش فله و صادرات فله زعفران است که متاسفانه در بازار جهانی برندی به نام ایرانی ثبت نمیشود و حتی زعفران ایران در بعضی موارد با نام زعفران افغانی یا هندی عرضه میشود.
        • نوسانات نرخ ارز عاملی است که بر صادرات زعفران تاثیر می گذارد.
        • تعرفه های گمرکی کشورهای وارد کننده زعفران از عواملی است که بر صادرات زعفران تاثیر می گذارد.
        • میزان عرضه کشورهای رقیب در بازار نیز یکی دیگر از این عوامل می باشد.
    صادرات زعفران

    زعفران صادراتی و نکات مهم صادرات زعفران

     

    نکات کلی برای صادرات زعفران

    برای صادرات زعفران شرایط ویژه ای وجود دارد که ابتدا کلیت آنها را بررسی می کنیم و بعد توضیحات بیشتری را ارائه می دهیم:

        • خرید یا تولید زعفران مرغوب

    لازم است بهترین نوع زعفران را بخرید و قیمت گذاری کنید که برای این موضوع باید به سمت کمسیون تعیین نرخ بروید.

        • بسته بندی حرفه ای زعفران در سطح جهانی برای صادرات

    بسته بندی عالی یکی از نکاتی است که باید به آن توجه کنید. بسته بندی یکی از مواردی که بر کالای صادراتی شما اثر گذار است. بسته بندی های زعفران برای صادرات معمولا کمتر از ۳۰ گرم است و بیشتر از آن صورت نمی گیرد. پس برای رعایت این موضوع انواع بسته بندی زعفران صادراتی را مشاهده یا طراحی کنید و از آن استفاده کنید.

        • داشتن گواهی استاندارد

    مجوز های لازم که شامل  گواهی استاندارد و گواهی بهداشت دامی نباتات (البته این مورد بستگی دارد به نوع کالا) و ارائه کردن کارت بازرگانی و همچنین معرفی نامه یا وکالتنامه ای که اظهارکننده زعفران به گمرک جهت صادرات زعفران را تهیه کنید

        • داشتن گواهی بهداشت

    در این مرحله از مراحل صادرات، محصول زعفران باید ارزیابی شود و باید محصول معرفی شده با اطلاعاتی که شما ثبت کرده اید مقایسه شود.

        • ارائه کردن کارت بازرگانی

    اکنون شما باید مدارک مورد نیاز را جهت صحت احراز هویت صادر کننده ارائه کنید که آن مدارک عبارتند از: صحیح بودن اسناد و مدارک تسلیمی، صحیح بودن مندرجات از جهت نوع و تعرفه زعفران و ارزش اظهار شده با اسناد و در مرحله آخر هم صلاحیت صادر کننده زعفران می باشد.

     

    صادرات زعفران

    زعفران ممتاز صادراتی

     

    ایران بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران

    ایران با 36 درصد سهم از کل زعفران در جهان بزرگترین صادر کننده زعفران در جهان است، در حالی که اسپانیا با 20 درصد سهم بزرگترین وارد کننده زعفران در جهان است.

    امروزه ، اسپانیا به عنوان رقیب ایران و یکی از صادرکنندگان زعفران محسوب می شود. امارات متحده عربی نیز بدون کشت زعفران به یکی از صادرکنندگان زعفران تبدیل شده است. همچنین بسیاری از کشورها مانند افغانستان ، هند و … در زمینه تجارت زعفران فعالیت می کنند.

    درحقیقت ، صادرات زعفران در ایران بیشتر به صورت فله انجام می شود و کشورهایی که زعفران ایرانی را خریداری می کنند ، این محصول را با بسته های جدید با نام تجاری خود به بازارهای مصرف عرضه می کنند

    اسپانیا زعفران فله ایرانی را بسته بندی می کند و آن را با برند خاص خود به بازارهای جهانی می فرستد. جمهوری آذربایجان نیز زعفران مورد نیاز خود را از ایران تهیه میکند.

    صادرات زعفران

    ایران بزرگترین صادرکننده زعفران دنیا

     

    ایران به چه کشورهایی زعفران صادر می کند؟

    از آنجا که ایران بزرگترین تولید و صادرکننده زعفران جهان است، تقریبا به تمام جهان از جمله اسپانیا، چین، آلمان، امارات، کشور های عربی حاشیه خلیج فارس، کشور های اروپایی و دیگر کشورها صادرات میکند.

    ایتالیا ، آمریکا ، هند ، فرانسه ، کانادا ، آلمان ، انگلیس ، هنگ کنگ ، پاکستان ، استرالیا ، عراق ، عمان ، بحرین ، اتریش ، آفریقای جنوبی ، هلند ، ژاپن ، نیوزیلند ، چک جمهوری ، ویتنام ، تایوان ، قطر و کویت از خریدارن اصلی زعفران ایران هستند.

    نکات مهم و طلایی برای صادرات زعفران

        • با بازارهای خارجی آشنایی داشته باشید. کشور های واردکننده زعفران را بشناسید
        • برای صادرات انواع زعفران، از قوانین و مقررات صادرات در کشور مبدأ و کشور مقصد اطلاعات کافی به دست آورید.
        • علاوه بر کارت بازرگانی مجوزهای لازم برای صادرات را کسب کنید. پیش از اینکه سرمایه خود را به خرید زعفران اختصاص دهید، درباره مراحل گرفتن مجوز ها اطلاع پیدا کنید.
        • برای حضور در بازارهای جهانی و رقابت با بقیه شرکت ها برای فروش زعفران به روش های قوی بازاریابی بین‌المللی نیاز دارید. تیم کارشناسی شده بازاریابی و فروش فراهم کنید تا برای مذاکرات بین‌المللی آماده باشید.
    صادرات زعفران

    زعفران صادراتی و نکات مهم صادرات زعفران

     

        • بسیاری از مشتریان خارجی قبل سفارش عمده خرید زعفران ، از فروشنده تقاضای نمونه محصول دارند. بهترین نمونه زعفران خود را ارائه دهید.

    نکته :چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که نمونه ارائه شده زعفران با محصول نهایی که صادر می‌کنید باید یکسان باشد؛ در غیر این صورت مشتری خارجی خود را از دست داده اید.

      • توجه به انجام مراحل قانونی صادرات زعفران، عقد قراردادهای گمرکی، خدمات بیمه حمل و نقل بین المللی بسیار اهمیت دارند. اگر در این زمینه تجربه ای ندارید، حتماً با یک کارشناس بازرگانی مشورت کنید.