دانشنامه صنعت خشکبار - جامع ترین مرجع دانشنامه زعفران و خشکبار - زعفران ایلیا

دانشنامه محصولات زعفران و خشکبار

طرز تهیه شربت زعفران خوش رنگ و خوش طعم
می 3, 2020
مضرات و معایب زعفران
مضرات و معایب زعفران
سپتامبر 17, 2020

دانشنامه محصولات زعفران و خشکبار

دانشنامه صنعت خشکبار

دانشنامه صنعت خشکبار

با توجه به اینکه در هر زمینه  و حوزه ای اصطلاحات و لغات خاصی استفاده میشود نیاز به یک مرجع کامل که بتوان به طور تخصصی به آن مراجع شود به وضوح حس میشود. زعفران ایلیا با فعالیت در زمینه صادرات زعفران ، دانشنامه صنعت خشکبار را فراهم کرده و در اختیار شما قرار داده است.

صنعت خشکبار صنعتی بسیار پر رونق است و توصیه ما به افرادی که میخواهند به تازگی وارد این صنعت شوند این مقاله را مطالعه کنند. البته این مقاله برای افرادی که در این صنعت فعالیت میکنند هم میتواند مفید باشد.

دانشنامه صنعت خشکبار و ادویه

زعفران زعفران یک گیاه است که از طریق پیاز رشد میکند و به عنوان یک ادویه مورد استفاده میشود. گران ترین ادویه جهان است.
وانیل وانیل میوه ی گیاهی از خانواده ارکیده ها است این گیاه بومی جنگلهای مرطوب قاره آمریکا است. بعد از زعفران دومین ادویه گران دنیا است.
هل هل میوه‌ای کوچک به اندازه بند انگشت با پوست تیره و دانه‌های خوشبو است و در خانواده زنجبلیان قرار دارد. این ادویه سومین ادویه گران دنیا است و در سه نوع سیاه ، سفید ، و سبز است.
پسته پسته میوه ای از یک نوع درخت کوچک است که در آسیا مرکزی و خاور میانه (به طور غالب در کشور های ایران ، سوریه ، ترکمنستان و افغانستان)رشد میکند. در دو دسته فندقی و بادامی دسته بندی میشوند.
فندق فندق انواعی از آجیل است که از درخت فندق(کوری‌لوس) گرفته می‌شود.در نواحی مختلفی مانند  اسپانیا، ایالت متحده آمریکا ، ترکیه و ایتالیا درختان فندق زیادی وجود دارد.
تخمه تخمه دانه‌های پر چربی یا پر پروتئین گیاهی است که غالبا به صورت بوداده و گاهی به صورت خام مصرف می‌شود.تخمه انواع مختلفی دارد که معروف ترین آنها تخمه ژاپنی ، هندوانه ، آفتاب گردان ، تخمه سیاه ، تخمه کدو ، تخمه خربزه می باشد.
بادام یک نوع میوه است که در آسیانه مرکزی و ایران کشت میشود و دارای خواص بسیاری است. برای مصرف بادام باید پوسته اولیه آن را جدا و سپس مصرف میشود.
گردو گردو، دانه بزرگ خوراکی چروکیده از یک درخت برگریز از خانواده گردوییان، متشکل از دو نیمه، موجود در یک پوسته سخت محصور در یک میوه سبز می‌باشد.
نخودچی یک میان‌وعده از نخودها است که با ابزار مخصوص پخته میشود. در ایران، سوریه و ترکیه بسیار رایج است و گاهی اوقات با نمک، ادویه جات، ترشی‌جات، گل میخک یا آبنبات پوشیده میشود.
کشمش کشمش همان انگور خشک شده مغذی است و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می شود.در سه نوع کشمش سبز(در آجیل استفاده میشود) ، کشمش قهوه ای و مویز وجود دارد.
توت توت ها تنوع بسیار زیادی دارند اما توت خشک به عنوان خشکبار استفاده میشود. بسیار مغذی و مفید است.
انجیر خشک انجیر میوه ای شیرین است که پوستی نرم و دانه های ریز دارد و به دو دسته انجیر تازه و خشک مصرف میشود. به این میوه آب نبات طبیعی هم گفته میشود.
زرشک زرشک نام یک سرده از تیره زرشکیان و یکی از گونه های گیاهی است، درختچه ای است تیغ دار که در مناطق کوهستانی به وفور یافت میشود و همین خاصیت باعث تولید انبوه میوه های آن حتی در شرایط نامساعد آب و هوایی نیز می شود. چوب آن به رنگ های قرمز قهوه ای یا زرد است.
کنجد گیاهی یک ساله است و ارتفاع آن یک متر می­ باشد، بخش بالایی ساقه دارای کرک و بخش پایینی آن بدون کرک است. میوه این گیاه کپسولی است و حاوی دانه­ های کوچک مسطح به شکل بیضی می ­باشد.
شاهدانه گیاهی یک ساله با برگ‌های قطره‌ای است. میوهٔ این گیاه ریز و روغنی بوده و خاصیت آرام‌بخش و خوشی موقت دارد که از آن برای درمان نیز استفاده می‌شود.
برگه(میوه خشک) به لپّه‌های خشک شده بی هسته زردآلو و میوه‌هایی چون هلو و شفتالو، که هسته آن‌ها به آسانی جدا می‌شود بَرگه گفته می‌شود.
چیپس میوه به میوه های خشک شده با ورقه های نازک گفته میشود.
مویز مویز نوعی میوه است که با خشک کردن انگور حاصل می‌شود. مویز نوعی کشمش است که از انگور شاهانی تهیه می‌شود.
سویا سویا گیاهی است یکساله دارای ساقه پرشاخه ، برگهای آن بیضی ، نوک تیز و سبز رنگ می باشد . میوه آن شبیه لوبیا است.
لواشک لواشک یک خوراکی ایرانی و با مزه ترش و شور است که از شیرهٔ غلیظ‌شده میوه‌هایی مثل آلوچه،زردآلو ،آلو و امثال آن تهیه می‌کنند و همچون لواش آن را پهن و نازک می‌کنند تا خشک شود.
خرما خُرما گیاهی است تک‌لپه‌  جزو تیره نخل‌ ها است که میوه آن خوراکی و دارای هسته‌ است. پوست آن نازک است و طعم شیرینی دارد.
قیسی قِیسی نوعی از زردآلو است که بسیار شیرین و مطبوع است و در بیشتر نقاط ایران یافت می‌شود. همچنین برگه زردآلوی خشک شده که در مواردی حاوی مغز زردالو نیز باشد را قیسی می‌نامند

زعفران ایلیا با داشتن سی سال سابقه در زمینه تولید و صادرات زعفران مرغوب ترین زعفران را آماده کرده و با مناسب ترین قیمت به مشتریان عرضه میکند. برای مشاهده محصولات زعفران ایلیا اینجا کلیک کنید یا از طریق شبکه های اجتماعی با ما ارتباط برقرار کنید.

واژه نامه و دیکشنری تخصصی ادویه ها

آویشن سرده‌ای از تیره نعناعیان است. آویشن طبیعتی گرم و خشک است و حدود ۳۵۰ گونه دارد.
هل هِل میوه‌ای خوشبو است و به اندازه بند انگشت است . میوه گیاهی از تیره زنجبیل‌هاست و انواع مختلفی  دارد که شامل هل سیاه ، سفید و سبز است.
وانیل وانیل، میوه ای از خانواده ارکیده است. این گیاه به شکل یک چوب یا غلاف باریک و سیاه است که دانه های آن را پس از فرآوری تخمیر می کنند تا عطر آن بیرون آید.
نمک نمک ماده ای معدنی است که عمدتاً از سدیم و کلر ساخته شده، و یکی از پر کاربرد ترین ادویه ها در زندگی روزمره است.
میخک شامل دو نوع است که گل میخک و میخک صدپر(به عنوان ادویه استفاده میشود) میشود.
دارچین یک نوع درخت است که از چوب آن به عنوان ادویه و داروی گیاهی استفاده میشود.
خردل نوعی از ادویه ها که از دانه های گیاه خردل بدست می آید. غالبا دارای طعمی تند است.
فلفل سرده‌ای از تیرهٔ بادنجانیان است که در سه نوع فلفل سیاه ، سفید و قرمز موجود است. این ادویه طعمی تند دارد.
زردچوبه زَردچوبه  ادویه ای است که از گیاه زردچوبه تهیه می‌شود. زردچوبه از رده زنجبیل‌وارها است.
سماق سُماق درختچه ‌کوهستانی است که میوه‌های آن خوشه‌ای است و میوهٔ آن پس از کوبیده شدن به عنوان چاشنی، همراه با غذاهایی همچون کباب استفاده می‌شود. طعم آن تقریبا ترش است.
زیره زیره دانه‌ و ادویه ای معطر و ضد نفخ است که در آشپزی و پزشکی کاربرد فراوانی دارد و در دو نوع زیره سبز و زیره سیاه وجود دارد.
زنجبیل گیاهی است که هم به عنوان ادویه و هم به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده میشود و مزه ای تقریبا تند دارد.
کاری ادویه کاری، ادویه‌ای است شرقی که معمولاً در آشپزی هندی کاربرد دارد و معمولاً ترکیب چند پودر دیگر (حدودا بیست ادویه)است.
گلپر گلپر گیاهیست گلدار که گل آن شبیه سکه سفید میباشد و دانه های بسیار معطری دارد و همراه با غذا به عنوان ادویه استفاده میشود.
سیاه دانه سیاه دانه طعمی تلخ دارد. این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می شود.
گل محمدی گل محمدی یا گل سرخ نام نوعی گل رز است که از برخی نمونه های آن گلاب می‌گیرند. نمونه خشک آن به صورت ادویه یا پودر استفاده میشود یا به صورت طعم دهنده از گلاب استفاده میکنند.
پاپریکا پاپریکا نوعی از ادویه ها است که از آسیاب فلفل خشک شده تهیه می‌شود. در بسیاری از زبان‌های اروپایی، پاپریکا به خود کلمه فلفل اشاره میشود. پاپریکا چهارمین ادویه پر مصرف در دنیا است طعم آن میتواند از شیرین تا تند متفاوت باشد.
رازیانه رازیانه گیاهی است که مصارف دارویی دارد و به عنوان ادویه نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این گیاه پر از ترکیباتی مشابه هورمون زنانه استروژن است.
تمر هندی محل رشد این گیاه مناطق استوایی قارهٔ آفریقا میباشد. میوهٔ این گیاه به لوبیایی شکل و درشت است و به رنگ قهوه ای دیده میشود.
جوز هندی نوعی ادویه است که در مناطق گرمسیری بسیار پر مصرف است.

اصطلاحات مربوط به صنعت خشکبار و ادویه

در قسمت بالا دانشنامه صنعت خشکبار را مطالعه کردید و در این قسمت واژه نامه و دیکشنری تخصصی خشکبار به بررسی اصطلاحات در صنعت خشکبار پرداختیم:

دانشنامه صنعت خشکبار

دانشنامه صنعت خشکبار

 استرلیزه سازی(STERLIZATION) 

در این روش تا حدودی تمام عوامل بیماریزا موجود در مواد غذایی کشته می شوند. در این روش مواد غذایی در دمای ۱۱۰درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه حرارت داده می شوند. مواد غذایی استرلیزه شده را می توان تا ۴ ماه بیرون از یخچال نگهداری کرد (البته تا زمانی که بسته بندی آنها باز نشده باشد

نگهداری در یخچال (REFRIGERATION)

دمای پایین رشد و تکثیر میکروب ها و سایر میکرو ارگانیسم ها را به تعویق می اندازد.

فریز کردن و یا منجمد کردن (FREEZING)

در دمای خیلی پایین تکثیر میکرو ارگانیسم ها بطور کامل متوقف می گردد.

دانشنامه صنعت خشکبار

دانشنامه صنعت خشکبار

خشک کردن(DRYING) 

با کاهش فعالیت آب، تکثیر میکروب ها را متوقف و یا به تاخیر می اندازد. با این روش اغلب میوه ها را نگهداری می کنند میوه های خشک مدت زمان بیشتری بیرون از یخچال و فریزر سالم میمانند و تاریخ مصرف بالاتری دارند. میوه های خشک از آنجایی که بیشتر آب خود را از دست داده اند طعم قوی تری نسبت به میوه های تازه داشته اما بیشتر ویتامین C خود را ازدست داده اند. برخی میوه های خشک دارای SULUR DIOXIDE می باشند که موجب تحریک بیماری آسم می گردند.

بسته بندی وکیوم(VACUUM PACKING) 

محیط خلاء و فاقد اکسیژن باکتری های هوازی را غیر فعال می سازد.

خشک کردن انجمادی(FREEZE-DRYING) 

ابتدا مواد غذایی منجمد گشته و سپس آب آنها با تصعید برداشته می شود. مواد غذایی منجمد شده را در محیط خلاء و کم فشار قرار می دهند تا آب منجمد مواد غذایی بطور مستقیم از فاز جامد به گاز تبدیل گردد. در این روش مواد غذایی خشک شده کمتر چروک خورده و افت حجمی پیدا می کنند و همچنین طعم و بوی آنها نیز بدون تغییر باقی می ماند. در این روش گل ها را نیز خشک می کنند. مواد غذایی خشک شده با این روش را میتوان در محیط اتاق و بیرون از یخچال نگهداری کرد.

رنگ دهنده غذا (FOOD COLORING)

 این مواد بمنظور جبران رنگ از دست رفته طی فرآوری محصولات و یا برای جذاب ساختن مواد عذایی کاربرد دارند. کارامل و زعفران دو رنگ دهنده طبیعی می باشند.

طعم دهنده ها(FLAVOURES) 

این مواد طعم و بوی خاصی به مواد غذایی می بخشند.

نگهدارنده ها(PRESERVATIVE) 

مواد شیمیایی طبیعی و یا مصنوعی که بمنظور به تعویق انداختن فساد مواد غذایی استفاده میگردندمانند: نیترات سدیم، نیتریت سدیم، دی اکسید سولفور، نمک، شکر و یا سرکه.

امیدواریم این دانشنامه صنعت خشکبار برای شما مفید بوده باشد.

ورود به فروشگاه زعفران ایلیا و مشاهده محصولات